In Ghana !

Hallo allemaal !

Dit verhaal komt vanuit Ghana, wat betekent dat ik goed ben aangekomen.

De overstap gelukt, de koffer lag op de band en er stond iemand om me op te halen, dus een goede start. Voor niks druk om gemaakt van te voren.

Ik verblijf nu een paar dagen in Accra, de hoofdstad , in een hostel van de organisatie. Helemaal prima. Een douche, wastafel en doorspoeltoilet zijn aanwezig, alleen……geen waterdruk. Dus alles vanuit een grote waterton regelen . Lukt ook prima, dan merk je pas hoeveel water je in Nederland snel verspilt.

Op zaterdag, 8-2, bij daglicht kunnen zien hoe mijn omgeving er nu uitziet. En dit is ook echt Afrika ! Emmers water worden op het hoofd gedragen, kinderen op de rug, ontzettend kleurrijke kleren en warm, erg warm. Dus het tempo gaat wat omlaag.

Vanmorgen werd ik uitgenodigd om mee te gaan naar de kerkdienst. Annelies haar uitspraak: de blanken hebben de klok en de afrikanen de tijd, was hier volledig op van toepassing. Het duurde ca 2 ½ uur. Maar het was 1 groot feest: zingen, dansen, klappen. Mooi om mee te mogen maken. Iedereen had zijn zondagse kleren aan, veel traditionele kleding, ik voelde me wel wat boers op mijn Birkenstocks.

Op 9-2 na het vroege ontbijt (7.00 uur), voordat het te warm is, eerst wat informatie over cultuur, gewoontes en taal. Daarna mee de stad in, met chauffeur en iemand van de organiatie, om geld te halen, een modem en telefoonkaart. Dankzij hun hulp werkt alles ! Ook nog heerlijk naar het strand geweest.

Hetwas de bedoeling om dit gisteravond allemaal te mailen, maar helaas geen stroom, nu al bijna 24 uur niet.

Dus komt er nog een dag info bij. Vandaag met de chauffeur naar de crafts-market geweest. Iedereen wou wat aan me verkopen. Het is duidelijk dat er nog weinig toeristen Ghana bezoeken. Voelde me hier wat minder op mijn gemak, en toen zijn we naar een andere markt gegaan, waar vanalles werd verkocht, van tomaten tot wasknijpers, dus een mengeling van geuren en kleuren. Foto's nemen werd hier niet op prijs gesteld. Voor de laatste boodschappen naar de lokale markt vlakbij, waar de sfeer erg gemoedelijk is.

Iedereen is hier even aardig en behulpzaam, dus er wordt goed voor mij gezorgd. Maar Ghanezen hebben het niet makkelijk. Doen er alles aan om wat geld te verdienen voor hun basisbehoefte: eten. Ik geniet enorm en vind het een voorrecht om hier deel van te mogen uitmaken.

Morgen vertrek ik naar Duakwa, het projest.

Liefs aan allemaal en tot het volgende verhaal !

Reacties

Reacties

Loeska

hallo ,Marieke nou dat klinkt mooi. En fijn dat het naar je zin hebt, en veel andere indrukken , nou jij bent lekker naar strand geweest, doei tot horens maar weer , groetjes van en Knuf , Frans Loeska, ????

Klaas Peter

Wat een prachtig verhaal en wat een belevenissen. Mooie foto's heb je gemaakt. Zie je wel dat je het wel kan. Ik zie uit naar het volgende verhaal. Leuk dat we zo op de hoogte blijven met je belevenissen.

Hugs and kisses from KP

Jo en Jannie

Hallo Marieke.
We vinden het heel erg stoer en we zijn trots op je dat je dit doet.
Wat heb je al veel beleefd in die paar dagen.
Mooie foto's vooral die van de school.
Geniet van alles en we kijken uit naar je volgende verslag.
Dikke t?t .
Jo en Jannie

Ria en erik

HE Marieke , net van kp je link gekregen van de weblog. Leuk om nu je reisverhalen te kunnen volgen. Veel plezier, veel ervaring, en succes met je project. Groet ria

Annelies

Lieve mama,

Fijn om te lezen dat je goed bent aangekomen! Al heel wat ondernomen zo te lezen! Leuk om te lezen wat je allemaal aan het doen bent, zo krijg je echt een beetje een beeld ervan! Geniet er van! Dikke knuffel, lies! x

Lucy

Hoi Marieke, Wat een belevenissen alweer, terwijl je er nog maar zo kort bent. De beelden komen zo weer boven van Afrika na de beschrijvingen van jou. Geniet ervan en wij genieten van je verhalen en foto's.
Groetjes Lucy

Annemarijn

Wauuw, wat fijn te lezen allemaal!

Geniet ervan. Dikke kus, Annie

Corine

Heel herkenbare foto's. Ze lijken op die van Josina. Hoe doen die vrouwen dat toch zo'n vracht op het hoofd en wat een kleurige gewaden. Last van de warmte?
Ik hoop dat je het qua energie wat trekt, al die indrukken! Veel plezier op je nieuwe werkplek. Groetjes uit een grauw Nederland.

Renate

Hoi Marieke, Echt super leuk je zo te kunnen volgen.Fijn dat alles goed gegaan is. Het is toch echt wel spannend zo in je uppie zo'n reis te ondernemen, maar gelukkig ben je goed opgevangen. Als je dit leest, ben je waarschijnlijk al bij het gezin, bij wie je de komende weken zal logeren. Hopelijk voel je je daar gauw thuis. Marieke, we zien alweer uit naar je volgend verhaal. Een lieve groet!

Gerda

Zo zit je in winters Oosterwolde, en zo ben je in de hitte en kleurrijkheid van Ghana.
Mooi om je belevenissen te volgen, Marieke!
We zien uit naar het volgende verslag.
Liefs!

Ria

Wat een cultuur en temperatuur verschil!!
Mooie foto's. Nu eerst even acclimatiseren en maar genieten zou ik zeggen.
groetjes Ria

Martijn

Hi Miekje, wat cool om te lezen, Goed zo!
x Martijn & Annemarijn

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active