Een update !

Hallo lieve allemaal !

En hier is weer het volgende verhaal.

Doordat ik probeer 2 x per week een verhaal te schrijven, zorgt dit ervoor dat ik scherp blijf om aandacht te hebben voor wat er om me heen gebeurt. En dat is best lastig, als je al aardig gewend bent.

Wat de namen van de tweeling betreft : Juliet en Judith. Tevens zijn er nog lokale namen aan toegevoegd, waarin de ‘opa’ vernoemd is. En ik dus niet. Ze hebben al moeite genoeg met mijn naam. Dus hebben ze besloten om mij maar : “vrijdag “ te noemen, naar mijn geboortedag.(heb dit wel even moeten opzoeken. Hoop dat het klopt) In de lokale taal , Twi, is dit: Efua, staat voor vrijdag: Efieda. Ik vind het prima !

Het aantal kindjes in de clinic is nu toegenomen tot 14. Volle bak dus. Er is een kindje van 4 weken opgenomen met klompvoetjes en hydrocephalus (waterhoofd). Dit kindje heeft inmiddels al de aangepaste schoentjes. Ook is er een doofstom meisje van 9 opgenomen. Z ij heeft cerebral palsy, alleen de benen zijn aangedaan. Ze heeft nog nooit kunnen lopen. Wel hebben ze een rolstoel voor haar geregeld. Maar haar dus ook veel moeten tillen. De vader was van ziekenhuis naar ziekenhuis gegaan, maar kreeg steeds het verhaal dat er geen medicijn /behandeling voor is. Nu hoorden ze van de clinic en is het meisje opgenomen. Zij komen van ver en ze is hier met haar oma. Nu ze gestimuleerd wordt, zie je haar per dag vooruitgaan. Het lukt haar nu ook om zelf met de rolstoel te rijden, wat haar meer vrijheid geeft. Dat hadden ze nog niet bedacht om met haar te proberen. Doel is nu: opheffen van de contracturen, die ontstaan zijn. Tevens zijn er achterspalken aangemeten en hopen we dat ze m.b.v. krukken in de benen kan. Dat gaan we volgende week proberen. Ook is een meisje opgenomen, met cerebral palsy, a.g.v. de bevalling. Het kindje lag in een stuitligging, en er was geen dokter aanwezig bij deze bevalling die erg zwaar was, waardoor er zuurstoftekort is opgetreden.

Ook deze week nog even uitgebreid bij de orthopedische werkplaats geweest. Ze maken hier mooie dingen. Maar er is steeds een tekort aan materiaal en goed gereedschap. Wat materiaal betreft : leer, gespen, haakjes, rubber voor de zolen etc. En gereedschap: snijmes, gaatjesknipper etc. De mallen voor de schoenen zijn gemaakt van hout of van plastic. Zie de foto’s. Ook is deze werkplaats niet aangesloten op het aggregaat van het health center, dus als er geen stroom is, wordt het lastig om de machines te gebruiken. Sommige personeelsleden van de werkplaats hebben een beperking: doofstom of mobiliteitsprobleem. Dus een mooi voorbeeld van integratie.

Ook heeft dit rehabilitation clinic plannen voor de toekomst. In 2013 is men al begonnen met de bouw voor een nieuwe kliniek. Deze is specifiek bedoeld voor de revalidatie van kinderen met een cerebral palsy. Op bijgevoegde foto is te zien hoe de bouw (niet) gevorderd is sinds 2013. In de plannen zijn tevens klaslokalen opgenomen en wat personeel betreft: o.a.: een fulltime fysiotherapeut, logopedist en iemand om onderwijs te geven. Want nu is het zo, dat als de kinderen zijn opgenomen, ook school stil staat. Het is ook de bedoeling dat de slaapaccommodaties verbeterd worden. Nu is de grootste slaapzaal, zoals te zien is op de foto, voorzien van 8 bedden. Moeders slapen met hun kind in een bed, dus 16 personen in deze kleine ruimte.

Ook heb ik nog wat foto’s toegevoegd over de wegen hier. De wegen zijn erg slecht. Veel gaten, dus het verkeer slingert van links naar rechts om de kuilen en gaten te ontwijken. Meestal gaat dit goed, maar soms ook niet, als een auto te zwaar beladen is, en dus klem komt te zitten in een gat. Men houdt zich hier dus niet bezig met ‘zorgpaden’, maar er zijn wel zorgen om de paden. Maar toch wenst Duakwa iedereen een : safe journey !

De stroomvoorziening, is elke dag weer een verassing. Je weet nu wel al, dat als er overdag stroom is, zitten we waarschijnlijk vanavond weer zonder. Of andersom. Maar een hele dag stroom, heb ik nog niet meegemaakt. Gisteravond hadden we geen stroom, en hebben toen lekker buiten kunnen zitte, want geen licht, betekent : geen muskieten. En het was volle maan, en dan is het erg helder buiten. Heerlijk ! Vandaag hebben we weer een regenbui gehad. Alleen frist her er niet van op, maar wordt er alleen maar benauwder op. Heb gemerkt, dat je zelfs op je onderarmen kan zweten !

Merk nu dat de tijd erg snel gaat, want volgende week is al weer mijn laatste week hier op het project. En dan is er voorlopig geen opvolger helaas. Maar goed dat is niet anders.

Voor zover weer even verslag uit Ghana !

Hoop dat alles goed gaat met iedereen !

Liefs, Marieke

marianne

Dag zus,

Goed alweer van je te horen. Wat een uitdagingen kom je tegen en wat fijn als je merkt dat je met elkaar een kind weer kleine stapjes vooruit kan helpen!
Geniet nog maar van je volgende weken.

groetjes,
Marianne

anneke

Lieve Marieke. De nieuwe clinic ziet er prachtig uit.....
als dat eenmaal gerealiseerd is ! Prachtige plannen, hopelijk lukt dat nog eens ! En mooi om te lezen dat je een kind toch nog vooruit kunt helpen, na zo veel jaar. Prachtig ! Het vraagt denkt ik wel wat creativiteit. Jammer dat er geen opvolging is voor jou. Moeilijk loslaten straks ? Je bouwt natuurlijk ook een band op met iedereen. Ik ben wel blij als je weer terug bent straks hoor !! Maar geniet er nog maar van ! Vooral van de zorgpaden !!
Liefs, Anneke

Ina v.d.Tuin

Wat weer een indrukwekkend verhaal, je voelt je er ongemakkelijk bij. Wat leven wij in een bevoorrechte situatie. Geniet van de rest van je verblijf!
H.gr.

Diet de Wit

Hoi Marieke,
Joh wat maak je daar wat mee! En wat kan je leuk vertellen, super! Nog een fijne tijd daar!
Liefs Diet

Loeska

Hallo Marieke , nou wat weer een in drukwekend verhaal, en het is toch raar, dat wij alles zo makkelijk laten maken, en dan zeuren we ook nog hier,. En wat leuk dat je Vrijdag heet .nou de wegen zien er ook niet best uit, en kom je soms niet misselijk uit de auto,. Nou Marieke hier gaat alles door het wordt bijna lente de crocussen zijn al weer boven de grond, groetjes weer en een dikke Knuf ,Frans Loeska